Mi a jó műszaki tartalom? Ami a tanárokat segíti.
Forrás: H.É.T. Számítástechnikai és Konferenciaszervező Bt.
Nem elegendő a számítástechnikai eszközök jobb műszaki paramétereit figyelembe venni, fontos, hogy a tanár, aki használja, hatékonyabb munkát tudjon végezni, és szívesen is használja az eszközt.
Érdemes kiírások esetében végiggondolni, hogy a tábla tudja az alábbiakat:
Tanárokat segítő tulajdonságok:
- könnyű kezelhetőség
- könnyen megtanulható táblaszoftver (nem kell hozzá többnapos tanfolyam, már néhány óra képzés után megkezdhető a használata)
- korlátlan licencű táblaszoftver (a diákok gépére, könyvtárban, számítógépteremben lévő gépekre is feltelepíthető) – másnál csak a táblával együtt működik a szoftver korlátlanul, tábla nélkül korlátozott vagy demo verzióban
- egyszerre 2 tollal való használhatóság
- fontosabb programbillentyűk a táblán közvetlenül elérhetők (pl. a Smart-on nincs ilyen), köztük szabadon programozható gyorsbillentyűk bármilyen program elindítására (pl. PowerPoint)
- vezeték nélküli használatra való alkalmasság (a számítógép nem kábellel van összekötve a táblával)
- kemény felületű tábla – hosszú élettartam, felületi sérülések nem befolyásolják az interaktív használatot
- alacsony súly – könnyebb mozgathatóság vagy gyengébb, gipszkarton falra szerelhetőség (25 kg alatt)
- olcsó tartalék toll
Bizonyos típusú táblák esetén választható előnyök:
- acélkerámia felületű tábla (hagyományos táblafilccel is írható, letörölhető, 25 év garancia) – fontos! a TIOP alap műszaki paramétereinek semmilyen acélkerámia tábla nem felel meg, mert az érzékelő felület nincs a tábla felületébe integrálva, hanem a tábla felületén (néhány tizedmilliméterrel fölötte) történik az érzékelés
- ujjal és vaktollal is vezérelhető tábla, (a tollakat nem kell tölteni, és ha elvesznek, nem áll meg az élet); a tartalék tollak olcsók
Egyéb javasolható extra műszaki tartalom:
- felhasználói szoftverek (oktató CD-k)
- képgalériák magyar tematikával (magyar történelem, földrajz, irodalom, néprajz, állatok, növények stb.). A táblákhoz adott gyári képgalériákban nincs ilyen, csak globális tartalom van.
- digitális távvezérlő palatábla (távolról is elérhetők a táblafunkciók, a palatáblára „ír” a tanár, a fali táblán jelenik meg). Mozgássérült diákok számára is lehetővé teszi az interaktív tábla használatát.
- tartalék lámpa a projektorhoz
- projektorba épített hangszóró
- akkreditált képzés (kreditpont a tanároknak – kötelező nekik megszerezni egy meghatározott mennyiségű kreditet, de jelenleg nincs rá állami támogatás)
- magasságában állítható állvány (főleg alsó tagozatban hasznos, ahol kicsi a gyerek)
- görgős állvány (ahol gyengék a falak vagy ahol mozgatni kell a táblát) laptoptartóval
- a számítógéphez csatlakoztatható, legalább 2.1-es minőségi hangszórók
- „házi feladat” funkció a szavazórendszerben (számítógép nélkül is használható a szavazó, ha feltöltöttek rá előzőleg egy feladatsort, a diák megadhatja otthon a válaszokat, és az órán a tanár lehívhatja)
- tanárt segítő hagyományos oktatóeszközök (pl. oktatótabló a számítógép billentyűzetéről vagy az Internet működéséről)
Gyakran ajánlott, de haszontalan, esetenként kifejezett drága vagy drágán fenntartható opciók
- bluetooth rendszerű tollak – nagy energia-felvétel, gyakori töltési igény, drága tartaléktoll
- keretbe épített hangszórók – sokkal drágább, mint a külön vásárolható, nem bővíthető (pl. 5.1-es rendszerre), nem cserélhető jobb minőségűre, meghibásodás esetén nehezen és drágán cserélhető, hangminősége legfeljebb átlagos
- hangszórók USB bemenettel – sokkal drágábbak, mint a normál, jó minőségű hangszórók, ha elromlik a beépített MP3 lejátszó, drága a cseréje – manapság minden PC-nek sok USB bemenete van, az tökéletesen megoldja ezt a problémát. A táblát nagyon ritkán használják számítógép nélkül (mert a projektoros vetítés illetve az interaktív funkciók különben nem működnek)
- mobil kalibráló eszköz – nincs rá semmi szükség, mert minden táblaszoftver tartalmaz kalibrációs lehetőséget
Forrás: H.É.T. Számítástechnikai és Konferenciaszervező Bt.